Sila klik link bawah...

Wednesday, August 12

Amalan Elak Penyakit Berjangkit



Assalammualaikum WMT dan salam hormat,

AlhamduLILLAH, syukur ke hadrat ALLAH atas pemberian nikmat yang tidak terhingga, yang sehingga ke hari ini saya dan keluarga masih mampu menyebut namaNYA dan nama kekasihNYA dalam mencari rahmat dan redhaNYA.

Betapa kasihnya ALLAH pada hamba kerana sentiasa memberi peluang kepada hambaNYA untuk terus bertaubat dek lantaran umat Muhammad S.A.W adalah umat yang lemah dan sentiasa membuat dosa kepadaNYA.

Alangkah indahnya jika ini disedari oleh yang bergelar hamba ALLAH.

Alangkah baiknya jika hukum ALLAH ditaati. ALLAHu.

Para pembaca yang dihormati,

Atas kelalaian kita. Pejam celik mata, turun naik nafas, sedar dengan tidak sedar, kita dikejutkan dengan H1N1. Adakah ujian? Kifarah? Bala? Na’uzubILLAHi min zalik.

Ujian turun bersama rahmat, kifarah turun bersama peringatan, bala turun bersama kemurkaan.

Adakah ini satu bala? ALLAHu. Na’uzubILLAHi min zalik.

Ketahuilah bahawa kemurkaan ALLAH tidak turun secara menular perlahan-lahan, turunnya murka ALLAH, tiada apa dapat menghalang, tetapi begitu kasihnya ALLAH pada kita. Diberi dahulu ujian, masih gagal, diberi peringatan, juga terkandas, maka balalah yang menanti. ALLAHu Ya ALLAH.

Pembaca yang disegani,

AlhamduLILLAH tergerak dihati dalam sisipan qalbu, kudrat dari ALLAH mendayakan saya untuk berkongsi amalan atau cara menghindar penyakit berjangkit.

Amalan ini saya terima dari salah seorang guru saya di Pulau Pinang Tok Su Li (Masih hidup tetapi sudah uzur sekarang). Amalan ini bertujuan untuk menghindar diri dari penyakit berjangkit secara khususnya.

Boleh juga untuk merawatnya. InsyaALLAH, segalanya datang dari ALLAH, kembali kepada ALLAH jua.

*************************************************************

Amalannya:

Yasin : 58


58. (Mereka juga beroleh) ucapan salam sejahtera dari Tuhan Yang Maha Mengasihani.

1) Selepas selesai solat Fardhu, amalkan membaca Yasin : 58 sebanyak 7, 9, 12 atau 27x senafas. InsyaALLAH terhindar dari segala unsur-unsur negatif.

2) Sebelum keluar rumah amalkan membaca Yasin: 58 7x senafas, insyaALLAH terhindar dari segala penyakit berjangkit ,sihir atau gangguan makhluk halus dan santau terutamanya.

3) Dalam sehari, jadikan mandian untuk menghindar dari penyakit berjangkit dan segala penyakit dengan izin ALLAH – Yasin : 58 sebanyak 77x. Ditiupkan pada air di dalam baldi. InsyaALLAH.


4) Bagi yang terkena, boleh diikhtiarkan dengan menyediakan air satu baldi:-

- Garam Bukit 3-7 sudu (bergantung kepada tahap kekronikan sakit)

-Daun pokok Ketapang 7helai

- Daun Daun pokok Ara 7helai

- Kulit pokok Rambai 7 Keping ( Ditumbuk halus)

- Daun Bidara (jika kes gangguan)

Lalu dicampurkan semuanya dalam satu baldi dengan tuangan satu persatu lalu dibacakan dengan :

a) Al Fatihah 7 kali dengan ulangan Fatihah : 4 sebanyak 7 kali setiap satu.




4. Yang Menguasai pemerintahan hari Pembalasan (hari Akhirat).

b) Ayat Kursi 7 kali dengan ulangan ayat yang digariskan sebanyak 9 kali setiap satu.

255. Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang tetap hidup, Yang kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki Segala Yang ada di langit dan Yang ada di bumi. tiada sesiapa Yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan Dengan izinNya. Yang mengetahui apa Yang ada di hadapan mereka dan apa Yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa Yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi; dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. dan Dia lah Yang Maha tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha besar (kekuasaanNya)

c) Yasin : 58 63x.

d) 5 Qul ( Al Jin 1-5, Al Kafirun, Al-Ikhlas, Al- Falaq, An-Nas) Al Ikhlas seelok-eloknya dibaca sebanyak dalam bilangan yang berikut samada 1, 3, 5, 7, 9 atau 12x.

Maka, setelah selesai, dimandikan pesakit tadi. Adalah lebih bagus jika yang sihat mengamalkannya sekali sebulan sekurang-kurangnya kerana mengelak lebih baik dari mengubati.

****************************************************

Ramai juga yang tertanya-tanya, bahan-bahan di atas agak sukar untuk diperolehi jika tinggal di kawasan bandar.

Boleh saja digantikan dengan limau nipis sebanyak 7 biji dan garam bukit, jika bahan ini juga sukar diperolehi di bandar, saya dapat rasakan, pasti ada yang pelik, bandar mana yang individu tersebut tinggal?

Tidak perlu dipeningkan kepala dengan kaedah atau bahan-bahan. Yang paling penting dan utama adalah penyerahan dan pengabdian diri kepada ALLAH semata-mata. Bahan dan kaedah hanya sandaran tetapi pergantungan tetap kepada ALLAH semata-mata, tiada duanya. Ada jalan masuk, pasti ada jalan keluar, InsyaALLAH. ALLAHu Robbi.

***************************************************

Sekadar tambahan, bagi yang akan menghadapi temuduga, boleh juga amalkan dengan membaca Yasin:58 7x senafas di muka pintu sebelum keluar rumah sambil membayangkan diri sendiri, lalu hembuskan nafas perlahan, isyarat menghembus diri kita yang dibayangkan itu. InsyaALLAH, semoga ALLAH memudahkan segalanya. Amin Ya Robbal A'lamin.


**************************************************
Para pembaca yang dikasihi,

Inilah serba sedikit dari diri yang lemah dan jahil ini sebagai perkongsian dalam kita menghadapi masalah mutaakhir ini.

Semoga kita mendapat manfaat dari ALLAH atas segala amalan yang ikhlas menuju ke hadratNYA.

Yang baik dari ALLAH, yang buruk jua dari ALLAH sebagai menunjukkan saya adalah hamba yang tidak berdaya serta jahil tanpa dengan izinNYA.

WALLAHUALAM.

Wassalam.


SUMBER INI DIPETIK DARI BLOG http://terapi-alfatah.blogspot.com/







3 comments:

  1. byk yer cara2 mengelakkan penyakit ni..boleh jd amalan kita seharian..semua ini ujian Allahswt sebenarnya...

    ReplyDelete
  2. salam ..terima kasih lah sudi bagi info ni...
    dah jadi tanggungjawab ibubapa memberi anak yang terbaik...kebetulan suami akak mampu..kalau tak mampu..yana kena berterima kasih aje atas apa yang dia terima di sana..

    ReplyDelete
  3. Salam buat Kak Ina KL & Eriey..

    Kak Ina KL..
    Sama2 kak.. kebetulan terjumpa blog ni. Tu yg nak kongsi dgn kwn2.

    Akak dan suami dah laksanakan tanggungjwb sebaiknya.. :D

    Eriey...
    Betul tu Eriey.. boleh jadikan amalan seharian. Minta2 dijauhkan penyakit tu..

    ReplyDelete

Terima kasih kerana sudi meninggalkan komen di dlm blog ini... Harap sudi singgah lagi.. :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Klik...Klik...